روایت یک عمر مجاهدت رهبر مبارزات انقلابی در ملایر؛ هدایت تظاهرات و اقامه نماز زیر چکمه مأموران
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۰۴۶۷
محرم بود و ساواک دستور تعطیلی مساجد را داده بود، اما «سید محمّد» بیتوجه به تهدیدها هم اقامه نماز میکرد و هم برپایی مجلس عزا؛ خانهاش جای سوزن انداختن نبود و محفلی برای رسوایی رژیم شاه، پخش اعلامیهها و حرکتهای انقلابی شده بود. ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، انقلاب اسلامی خورشیدی بود که پرتو امید بخشش تا دوردستها را گرم کرد و بارقههای امید و آزادی را در دل مردم روشن ساخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جریانی که به معنای واقعی کلمه، انقلاب کرد و حرکتهای آزادی خواهانه و مبارزاتی بر ضد رژیم ضد اسلامی پهلوی را انسجام و وحدت بخشید.
حرکتهایی که از نهضت مشروطه تا واقعه مدرسه فیضیه قم تداوم یافته و با رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) به بزرگترین نهضت آزادیخواهی قرن مبدل شد.
نهضتی که دامنه آن تا دوردستها کشیده شده و سر سلسه آن علما و روحانیون مجاهدی بودند که در اوج خفقان حکومت پهلوی و باوجود تهدیدها و شکنجهها به تبیین مبانی اسلام پرداختند.
مجاهدانی چون «آیتالله سید محمّد میرشاهولد» که نقش ارزشمندی در بیداری مردم داشته و گروههای مبارزاتی پراکنده را گرد هم جمع کردند.
او سال 1309 خورشیدی در یکی از خاندانهای بزرگ و اصیل ملایر متولد شد. پدرش مرحوم آقا سیّّد اسدالله از سادات دارای احترام بود که همواره به اقامه مراسم عزا برای سید و سالار شهیدان میپرداخت.
سید محمّد میر شاه ولد در آزمون نهایی دوره ششم ابتدایی که بین سه شهرستان ملایر، نهاوند و تویسرکان برگزار شد؛ مقام اول را کسب کرد و با داشتن چنین امتیازی میتوانست با استفاده از بورسیه ادامه تحصیل دهد، اما به دعوت وزارت فرهنگ دست رد زد.
او به دلیل علاقه وافر به کسب معارف دینی در سال 1322 خورشیدی وارد حوزه علمیه ملایر شد که بهتازگی و با تلاش شیخ شهابالدین مصطفوی(ره) ایجاد شده بود؛ عالمی که سید محمّد میر شاه ولد به او بسیار علاقهمند بود و همواره از او به نیکی یاد میکرد.
سید محمّد برای گذراندن دوره تکمیلی به حوزه علمیه قم رفت، اما از سال 1337 به زادگاه بازگشته و با پذیرش مسئولیت حوزه علمی به خدمت مردم ملایر کمر همت بست.
او از 1342 با نهضت امام خمینی(ره) همراه شد؛ او بهوسیله فرزندانش سید عبدالحمید و سید محمدحسین، اعلامیههای امام را از قم به ملایر میآورد و بلافاصله، تکثیر کرده و در اختیار مردم میگذاشت.
حمله شهربانی به مسجد و اقامه نماز جماعت در خیابان
سید عبدالحمید میر شاه ولد، خاطرات مبارزاتی پدر را اینگونه روایت میکند: «ارتشبد ازهاری با ایجاد حکومت نظامی، دستور تعطیلی مساجد در شبها را داده بود. محرم بود و مجلس روضه بعد از ظهرها در مسجد انقلاب(حسیب خانی) مجلس برقرار بود و تنها این مسجد بود که بیاعتنا به حکومت نظامی تعطیل نمیشد و نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیتالله میر شاه ولد(ره) در آن اقامه میشد.
روز هفتم ماه، مأموران رژیم اطراف مسجد را محاصره کرده و هشدار دادند که نماز مغرب و عشاء نباید اقامه شود؛ آیتالله میر شاه ولد ابتدا مقاومت کرد، اما چند دقیقه بعد مسجد را ترک کرد تا مبادا این مکان مقدس هتک حرمت شود.
او به همراه مردم به خیابان کنار مسجد رفت و درحالیکه مأموران، مردم را محاصره کرده بودند؛ رو به قبله ایستاد تا همانجا نماز را اقامه کند که ناگهان مأموران به نمازگزاران حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قراردادند.
سپس پدرم، من و برادرم را با ضرب و شتم به شهربانی برده و بهقدری وحشیانه رفتار کردند که پدر بر اثر ضربه قنداق تفنگ به سرش بیهوش شد.
مردم همدان چگونه توانستند لحظه ورود امام به وطن را از تلویزیون تماشا کنند؟ آیتالله میرشاهولد تا پایان عمر با درایت مراقب فتنهها و توطئههای دشمنان نظام بودروایت انقلاب| ماجرای تصرف باغ ساواک به دست جوانان انقلابی همدان + فیلمرئیس شهربانی، دستپاچه دکتر خبر کرد و برای پدرم دستگاه تنفس مصنوعی وصل کردند؛ همان شب حجتالاسلام صادق عباسی را در مسجد چهارده معصوم(ع) دستگیر کرده و میخواستند هر دو عالم را زندانی یا تبعید کنند، اما وقتی حال بد پدرم را دیدند؛ منصرف شدند.
وقتی شهربانی، موضوع را به همدان و تهران گزارش داد بهشدت توبیخ شد و پس از بهبود حال پدرم از ترس اینکه نکند مردم فردا به شهربانی حمله کنند؛ تصمیم گرفتند تا ما را نیمهشب به منزل منتقل کنند.
پدر وقتی از بازداشت حجتالاسلام عباسی مطلع شد؛ تأکید کرد که او هم باید آزاد شوند، اما موافقت نکردند و فردا پس از تظاهرات مردم، او را هم آزاد کردند».
فرزند آیتالله میرشاهولد با اشاره اقدامات پدر برای بیدار ساختن مردم هم بیان میکند: «پدرم بارها بهوسیله ساواک دستگیر شد، اما دست از راهنمایی مردم و پخش اعلامیههای امام برنداشت تا جایی که خانه ما به کانون مبارزات انقلابی تبدیل شده بود و بیشتر وقتها، خانه پر از جمعیتی بود که برای شنیدن سخنرانی و برنامهریزی برای تظاهرات آمده بودند.
حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که امام(ره) فرمان جمعآوری سلاح را صادر کردند؛ سلاحهای شهر ملایر تا مدتی در منزل ما نگهداری میشد.
من و برادرم هم به همراه سایر جوانان در مبارزات انقلابی و تکثیر و پخش اعلامیهها همکاری داشتیم و در اوج روزهای مبارزه به تنها مشروبفروشی شهر حمله کرده؛ شیشههای مشروب را داخل خیابان ریخته و آنجا را به آتش کشیدیم».
سید عبدالحمید با اشاره به دیگر کارهای ارزشمند آیتالله میر شاه ولد در ملایر میگوید: «پدر در کنار مبارزات انقلابی، کارهای فرهنگی و اجتماعی متعددی مانند ساخت مسجد و کتابخانه، رسیدگی به محرومان و برطرف کردن مشکلات مردم را انجام میداد.
مردمداری و اخلاص ویژگی بارز او بود و سعی میکرد ارتباط صمیمانهای با قشرهای مختلف داشته باشد و همین رمز نیکنامی و ماندگاری او در قلب مردم است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با دریافت حکم امام خمینی (ره بهعنوان نخستین امام جمعه ملایر پس از انقلاب منصوب شد، اما دو سال بعد به دلیل بیماری شدید استعفا داد تا اینکه پس از بهبودی از سال 1375 در کنار آیتالله فاضلیان، امام جمعه ملایر بهعنوان امام جمعه موقت ایفای نقش کرد.
سرانجام پدرم 25 بهمن 84 پس از عمری مجاهدت دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش در کنار آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) ملایر به خاک سپرده شد.
او در کنار مبارزات انقلابی و رهبری دینی و سیاسی ملایر، تألیفاتی هم دارد که از مهمترین آنها میتوان «تفسیر سوره حمد»، «مهدی منتظر»، «ستاره درخشان» و «شیعه و رجعت» را نام برد».
به گزارش تسنیم، مردم ملایر در دوران مبارزات انقلابی همراه با سایر هموطنان، فریادی استقلال از سلطه بیگانگان و آزادی را سر داده و جوانان عزیز خود را در راه اعتلای اسلام فدا کردند.
بیست و یکم بهمن 57 از روزهایی است که مردم ملایر هرگز آن را فراموش نمیکنند؛ روزی که 6 نفر از جوانان به شهادت رسیدند.
آن روز مردم پس از تظاهرات مقابل شهربانی تجمع کرده و از مأموران خواستند تا خود را تسلیم کنند، اما اجازه ورود به مردم را ندادند تا اینکه آیتالله میرشاهولد برای آرام کردن جمعیت به میان آنها آمد و به مأموران شهربانی هم تأکید کرد که هیچ اقدامی برای سرکوبی مردم انجام ندهند.
او در حال رایزنی با مسئولان شهربانی برای تسلیم بود که ناگهان با فشار جمعیت خشمگین، درب شهربانی شکسته شد و مردم وارد آن شدند؛ مأموران هم شروع به تیراندازی کرده و 6 نفر شهید و تعدادی هم زخمی شدند.
مجمع عالی بسیج در سال 93 به پاس سالها مجاهدت آیتالله سید محمّد میر شاه ولد 21 بهمن نزدیک به روز درگذشت این روحانی مجاهد را به نام روز ملی ملایر نامگذاری کرد.
انتهای پیام/744/ش
R41405/P/S6,75/CT7منبع: تسنیم
کلیدواژه: مبارزات انقلابی پخش اعلامیه ها انقلاب اسلامی سید عبدالحمید مردم ملایر امام خمینی اقامه نماز امام جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ «با مردم» را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ《با مردم》را منتشر کرد و در توضیحآن نوشت:
۱. «جدا کردند مردم را ز مولا»
در حکومت شیعه جدایی از مردم، انتخاب امام جامعه نیست؛ بلکه تحمیلی است از بیرون. رهبر شیعی کارش هدایت مردم است. امام اگر بر مسند حکومت مینشیند، برای تثبیت توحید و عبودیت در بین مردم است؛ حال چگونه میتوان تصور کرد جدایی از مردم را انتخاب کند؟ در هر جای تاریخ که امام شیعه از مردم جدا افتاده است، پای آنهایی در میان است که از قدرت مردم میترسند.
۲.« او که پای مردم مانده بود»
هدف حاکمیت اسلام، استصلاح مردم است (نامهی ۵۳ نهجالبلاغه). امام وظیفه ندارد کسی را به بهشت ببرد؛ بلکه وظیفه دارد زمینهسازی کند که مردم بهشت را انتخاب کنند و خود به اصلاح نفس خود بپردازند.
امام شیعه آن قدر پای انتخاب مردم میماند که خودشان هدایت را انتخاب کنند. امام شیعه به انتخاب مردم جهت میدهد؛ اما هر انتخابی که بکنند، به آن احترام میگذارد، حتی اگر آن انتخاب به خانهنشینی و شهادت خودش منجر شود: کشتهی هدایت شد علی!
هر انتخابی هزینههای خودش را دارد؛ چه با امام بودن را انتخاب کنیم و چه دوری از او را. تاریخ به ما میآموزد که انتخاب راه حق همیشه کمهزینهتر است؛ چون هیچ چیزی توی این دنیا نیست که ارزش دوری از علی را داشته باشد!
۳. «امروز اگر گذشت، فردا چه میکنی؟»
دوری از امام حق، دوری از انسانیت است. وضعیت امروز دنیا را ببینید تا سخنم هیچ توضیح اضافهای نیاز نداشته باشد. علفهای هرز، حتی اگر در کشورهای اسلامی باشند، در مقابل اسرائیل ساکتند و دانشجوهای آزادهی امریکایی زیر پرچم حقطلبی قدم برمیدارند. گویی همه دارند متوجه بیماری تمدن غرب میشوند.
و در این بلوا، ماییم که تحت نام علی «برای انسان گرد آمدهایم». بدون علی، امروز را هم که از سر بگذرانیم، فردا به پوچی خواهیم رسید. انسان از فطرت خویش جدا نمیشود. سرنوشت انسانیت و انسان، بازگشت به اصل خویش است. هیچ راهی جز بازگشت به راه علی و علیدوستی نیست.
۴. «ذوالفقار او در غربت است»
از سوی دیگر، در حاکمیت علی نمیشود بدون مردم به هدف رسید؛ چرا که اصلاً خود مردم و هدایت مردم است که هدف امام است. اگر دنبال عبرتی از زمانهی أمیرالمؤمنین علیه السّلام برای دنیای امروز میگردیم، همین است.
۵. «یا مرتضی علی، با ما چه میکنی؟»
مولا، سرنوشت عالم به دست توست. از ما برای رقم زدن این سرنوشت حق استفاده کن.
یا علی، تو بدون مردم کاری را در عالم رقم نمیزنی؛ پس ما را وسیلهی تحقق هدفت در عالم قرار بده و مردمی را جایگزین ما نفرما.
اماما، ما را به راهی ببر که میپسندی. ما بی تو خستهایم؛ فرزندت مهدی را به ما برگردان. 》
در ادامه این نماهنگ را مشاهده میکنید:
کد خبر 750190